Καλοκαιρινή Τσουλήθρα

Πότε πιστεύετε οτι το παιδί σας ανταποκρίνεται καλύτερα στα Μαθηματικά; Τον Ιούνιο που βρίσκεται στο τέλος μιας σχολικής χρονιάς ή τον Σεπτέμβριο που ανεβαίνει επίπεδο τάξης;

Είναι γεγονός οτι οι μαθηματικές δεξιότητες των παιδιών φθίνουν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού καθώς για τουλάχιστον δύο μήνες χάνεται κάθε επαφή τους με την καλλιέργεια των μαθηματικών τους δεξιοτήτων. Στη διεθνή κοινότητα αυτό αποκαλείται “summer slide” ή “summer learning loss” ή “summer brain drain” και είναι ο λόγος που όλοι οι εκπαιδευτικοί αφιερώνουν τον πρώτο μήνα του σχολικού έτους σε εκτενείς επαναλήψεις των γνώσεων που αποκτήθηκαν την προηγούμενη χρονιά.

Η κοινή λογική θα έλεγε οτι τα παιδιά που συμμετέχουν σε θερινά προγράμματα μαθηματικών, βελτιώνουν ή τουλάχιστον διατηρούν αυτές τους τις δεξιότητες αλλά τι ισχύει στην πραγματικότητα;

Σύμφωνα με τον μη κερδοσκοπικό, ερευνητικό οργανισμό RAND Education and Labor διεξήχθη μια από τις μεγαλύτερες και πιο ολοκληρωμένες μελέτες σχετικά με τα προγράμματα θερινής μάθησης, η οποία ονομάστηκε “National Summer Learning Project”. Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα οτι τα παιδιά με υψηλή συμμετοχή ενασχόλησης με τα μαθηματικά κατά τους θερινούς μήνες (ενασχόληση μεγαλύτερη των 20 ημερών ανά περίοδο), ξεπερνούν τους συμμαθητές τους σε επιδόσεις το επόμενο και ενδεχομένως και το μεθεπόμενο έτος.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Είναι όντως το καλοκαίρι η κατάλληλη στιγμή να εξασκηθούν τα παιδιά στα μαθηματικά;

Το καλοκαίρι υπόσχεται ένα όμορφο, ξέγνοιαστο περιβάλλον που συμβάλλει στην αποσαφήνιση και την ενίσχυση της μάθησης της περασμένης χρονιάς και ταυτόχρονα στην ομαλή εισαγωγή νέων βασικών εννοιών. Χωρίς το άγχος της σχολικής τάξης, των εργασιών στο σπίτι και των εξωσχολικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά επικεντρώνονται καλύτερα γιατί έχουν περισσότερο χρόνο και είναι ξεκούραστα. Αδιαμφισβήτητα, τα παιδιά που παρακολουθούν θερινά μαθήματα κάνουν άλματα στα μαθηματικά σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Tα παιδιά με υψηλή συμμετοχή ενασχόλησης με τα μαθηματικά κατά τους θερινούς μήνες, ξεπερνούν τους συμμαθητές τους σε επιδόσεις το επόμενο και ενδεχομένως και το μεθεπόμενο έτος.

Στο σημείο αυτό αξίζει να τονιστεί οτι τα καλοκαιρινά προγράμματα δεν αποτελούν λύση μόνο για μαθητές που δεν έχουν καλή σχέση με τα μαθηματικά και χρειάζονται ενίσχυση. Μπορούν να προσφέρουν εξίσου ενδιαφέρουσα αξία σε άριστους μαθητές, οι οποίοι θα εμπλουτίσουν ακόμα περισσότερο τις γνώσεις τους, σκάβοντας πιο βαθιά σε ποικίλα μαθηματικά μονοπάτια, αφυπνίζοντας τον εαυτό τους με νέες μαθηματικές προκλήσεις.

Οι γονείς που επενδύουν στην καλοκαιρινή μάθηση δεν λαμβάνουν μόνο μέτρα για να αποφύγουν την απώλεια μάθησης το καλοκαίρι, αλλά βοηθούν το παιδί τους να κάνει σημαντικά βήματα στις μαθηματικές του δεξιότητες, δίνοντας ταυτόχρονα ώθηση στην αυτοπεποίθηση του.